גלריות >>

אינטליגנציה רגשית

האם I.Q.  היא גזירה משמים?  בוודאי לא במידה הנראית לנו.

במאמריו מספר ד"ר דניאל גולמן ( פסיכולוג, מרצה, סופר ועיתונאי המסקר את מדעי המוח וההתנהגות בניו יורק טיימס) על מחקרים חדשניים המצביעים על גורמים פעילים התורמים לכך שאנשים בעליI.Q.  גבוה נכשלים בחיי היומיום ואילו בעלי I.Q. נמוך בהרבה, עושים חייל. לגורמים אלה קורא גולמן, אינטליגנציה רגשית.

במושג אינטליגנציה רגשית נכללות תכונות כמו: מודעות עצמית, שליטה בדחפים, התמדה, דבקות במשימה, מוטיבציה, אמפטיה וכשירות חברתית. כל אלה הן סגולות המייחדות אנשים המצטיינים בחיים הממשיים. אלה הם האנשים שיחסיהם האינטימיים פורחים ושנחשבים לכוכבים במקום עבודתם. תכונות אלה הן גם סימני ההיכר המובהקים של אופי ומשמעת עצמית.

ד"ר ראובן בראון מוסיף ואומר כי יש להעלות את המודעות לחשיבות הנושא בתחום החינוכי.  מאחר והאינטליגנציה הרגשית משלימה את האינטליגנציה הקוגניטיבית ובאיזון נכון ניתן לנבא עתיד טוב יותר להצלחה בתחומים שונים של החיים.

לא עוד- הגיון משוחרר מרגש, אלא -הרמוניה בין הגיון לרגש.

בשנה זו יושם דגש על פיתוח הכישורים המוזכרים לעיל.

העיסוק בפיתוח כישורי החיים שזור בתחומי העניין השונים בהם אנו עוסקים בגן - הן בהבאת התכנים, הן במעורבותנו במשחקי הילדים, הן בשיחות אישיות והן בדיונים קבוצתיים . השימוש בתכנית דוסו והרחבת פרוייקט "הילד הזה הוא אני", כל אלה ועוד, משמשים ככלים לפיתוח ושכלול  כישורים אלה.

 

בגיל הגן מתרחשת הבשלת שיא של הרגשות החברתיים:

הרגעה עצמית בעת רוגז

תגובה למצוקת הזולת

העברת רגשות למילים

קבלה של העדפות ילדים במשחק משותף

ריסון רגשות

השהיית דחף

כל אלה הם שיעורים רגשיים חשובים הנלמדים בשנות החיים הראשונות. חלקם נלמדים באמצעות חיקוי, חלקם מתוך סקרנות המובילה לחקירה וחלקם הגדול (לפחות במסגרת הגן) מתוך זימון התנסויות ואירועים.

תחושות כמו  אי- בטחון, שפלות רוח, קנאה, גאווה, ביטחון, מצריכות השוואה אל האחרים.

רגשות כמו עצב, התרגשות, כעס, שמחה מצריכות הזדהות עם רגש יחסי.

משחקים חברתיים המקנים ביטחון בקשירת רגשות למילים מסייעות לילדים לפתח אמפטיה.

לנו חשוב שהילדים ידעו:

 

לזהות רגשות ולכנותם בשם

לתת ביטוי לרגשותיהם

לדעת להעריך את עוצמת הרגשות

להכיר בהבדל בין רגשות לפעולות.

 

>> למאמר בנושא חרדות נטישה בקרב ילדים, לחצו כאן