גלריות >>

הילד הזה הוא אני

במטרה לאפשר להורים נגישות לאינפורמציה  לגבי החיבור האישי של ילדם אל הנושאים השונים המתרחשים בגן ובמטרה לאפשר לכל ילד פרק זמן מוגדר בו הוא יהיה 'הילד שבמרכז הגן'

בחרתי לשלב לאורך כל השנה את פרויקט "הילד הזה הוא אני".

לכל ילד קלסר שקוף ובו דפים  מוכנים מראש אשר מציגים אותו, את פרטיו האישיים, מעט על דברים שהוא אוהב או מעדיף, על משפחתו ועל מה שמשפחתו בוחרת לספר עליו.

כמו כן, ולפי נכונות הילדים השונים, יהיה דף שיתאר את קשריו החברתיים של הילד. כל ילד יספר על חבריו הנבחרים בקבוצה וחבריו יספרו כיצד הם נוהגים לשחק אתו.

בקלסר זה מתווספים דפים במהלך השנה ובהם מספר הילד על עצמו בהקשר לנושאים השונים. לקראת יום הולדתו, יחד איתי,  יערוך כל ילד את תוכנית החגיגה אותה נכניס לקלסר האישי. אל הקלסר נוסיף עבודות המייצגות תהליכים בהתפתחותו.

כמו כן יקבלו הילדים לגיטימציה להכניס לתוך הקלסר משפטים אמירות או ציורים בהם הם גאים ואותם הם רוצים לשמור.

בכל שבוע ייבחר ילד או ילדה להיות ילד השבוע. במהלך שבוע זה יוצגו על לוח הממוקם במרכז הגן דפי הילד מתוך הקלסר, ציורים שאותם יבחר הילד להציג, תמונה או יותר עם משפט תיאורי מפי הילד על התמונה,  סיפור אישי או דמיוני שיבחר הילד לספר, אותו אכתוב ואספר לילדים. בשבוע זה פותח ילד השבוע את ברכת הבוקר במפגש, בוחר שיר בוקר ומקבל את הזכות להיות הציפור שלנו במעגל ( שיר ריקוד בו הציפור מקבלת שורת סולו בוחרת חבר לסיבוב שני, השניים מזמינים שניים נוספים ואל שורת הסולו מצטרפים החברים שנבחרו ומעתה מוזמנים חברים  בטור חשבוני עולה כאשר ילד השבוע מונה את מספר הילדים שבמעגל ואם צריך מבקש עזרה עד לצירוף כל ילדי הגן)

 

בתכנון השנתי בחרתי לקרוא לנושאים בשם אשר יחבר את הילדים אל ה"אני".

להלן חלק מהנושאים : "אני ותיק אני חדש", בהשראת הספר " תגידי איך קוראים לך" ובשימוש בסיפורו של דוסו " חבר חדש".

"החגים בבית שלי ובגן",  "הגוף שלי", "החושים שלי"  "המזון שאנו אוכלים- אני מעדיף לאכול טעים לי במיוחד" "אני נקי- אני בריא", "אני לומד לשתול שתיל"

" המשפחה שלי"  "אני בוחר תחפושת" "אני חזאי תורן" , "הבגדים שלי בחורף",

"הספר האהוב עלי", "כך אני כותב " .

 

ההורים יתעדכנו באמצעות דפי מידע, על הנעשה בגן תוך קישור לפרויקט "הילד הזה הוא אני" כמובן ששלמות התוכנית כפי שהוצגה לפניכם מחייבת  אתכם  ההורים להתייחס אל  המטלות השונות אשר יביאו הילדים הביתה ואשר מחייבות  שיתוף פעולה בין ההורים לילדיהם, הן בעריכת הדפים השונים המהווים חלק מהקלסר והן בעריכת דף למחברת המטיילת בארץ ישראל בה ההורים כותבים יחד עם הילדים על טיולים משפחתיים והן בהכנת מאכלים שונים בהקשר לנושאים שנלמדים בגן, לדוגמא, פרי הדר, ט"ו בשבט, יום המשפחה וכו. בהבאת סיפורים מן הבית בהקשר לעריכת חגי ישראל כפי שנהוג בבתים השונים, בהזמנת הורים לגן באורח פעיל, לצורך השתתפות בפעילות נבחרת ומתוכננת מראש.

בהטלת מטלות אלה מושם הדגש על בחירת הילד, על טעמו האישי, ועל מוכנותו  לשתף את ילדי הגן.

כמובן שאוצר המילים המבטאות רגש ותחושה מתרחב בכל שבוע . כמו בתחומים אחרים גם כאן נבחרות מילים כתובות להרחבת ההיבט האורייני.

אני מאמינה כי מעבר לחשיבות הפרוייקט כפי שציינתי  לעיל, יש אפשרות נכונה ומעשית להקיף את  מירב הדיסיפלינות בהן אנו מעונינים לעסוק בגן הילדים. יצירה, ידיעת הארץ, אוריינות, ניצני מתמטיקה, הבעה, ספרות, מסורת, קשרים משפחתיים במעגלים שונים, קשב, עקרונות לניהול שיחה ועוד.